20 سپتامبر 2022- دانشمندان در یک مطالعه ی جدید نشان دادند که رژیم‌های غذایی پرچرب می‌توانند باعث تغییرات سریع در مغز استخوان موش‌ها شده و باعث تولید "سلول‌های ایمنی التهابی" گردد.این نتایج ممکن است نقش رژیم‌های غذایی پرچرب در بروز التهاب و ایجاد مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2 و سایر عوارض در افراد چاق را توضیح دهد.

حمله ی نوع خاصی از سلول های ایمنی التهابی به نام مونوسیت ها به بافت چربی، مشخصه ی اصلی چاقی است، اما اینکه چه چیزی منجر به این پدیده ی مضر می شود، مشخص نیست. بسیاری از سلول های ایمنی از جمله مونوسیت ها در مغز استخوان تولید می شوند که به تغییرات محیطی بسیار حساس هستند. دانشمندان قبلاً نشان داده بودند که سلول های چربی در مغز استخوان در پاسخ به رژیم غذایی پرچرب به سرعت گسترش می یابند.

پروفسور امیرا کلیپ، نویسنده ارشد این مقاله، و دانشمند زیست شناسی سلولی در SickKids و در گروه های اطفال، بیوشیمی و فیزیولوژی در دانشگاه تورنتو، کانادا، گفت: ما می خواستیم بدانیم که آیا بافت مغز استخوان، پاسخ دهنده ی اولیه به رژیم غذایی پرچرب است که می تواند به عنوان پیش ساز التهاب مشاهده شده در چاقی عمل کند یا خیر و آیا تغییرات ناشی از رژیم غذایی پرچرب در مغز استخوان منجر به تولید مونوسیت های التهابی می شود که به بافت چربی در افراد چاق حمله می کنند؟

پرفسور کلیپ و همکارانش دریافتند که موش هایی که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه می شوند، در عرض سه هفته دچار اختلالات متابولیکی در سراسر بدن و مغز استخوان خود می شوند. سلول های چربی در مغز استخوان تکثیر می شوند و ویژگی های سلول های چربی سفید را به خود می گیرند. تغییرات متابولیک در مونوسیت‌های سلول‌های مغز استخوان نیز رخ می‌دهد، بطوری که آنها از اکسیژن کمتری برای تجزیه قند به انرژی استفاده می‌کنند و اسید لاکتیک در سلول‌ها و مایع اطراف تجمع می‌یابد. محققان همچنین دریافتند که میتوکندری ها-کارخانه های سلولی که قند را به انرژی تجزیه می کنند- به قطعاتی در درون مونوسیت ها تجزیه می شوند و کارایی کمتری دارند. این فرآیند تکه تکه شدن میتوکندری با مقاومت به انسولین همراه است.

در طی چند هفته، تعداد انواع مونوسیت‌ها در مغز استخوان تغییر می‌کند، بطوری که تعداد کمتری از مونوسیتهای Ly6Clow تولید و تعداد بیشتری از مونوسیت Ly6Chigh، ساخته می شود که همان نوع مونوسیتی است که به بافت چربی در افراد چاق حمله می‌کند. تجمع مونوسیت های Ly6Chigh در مغز استخوان، قبل از تجمع مونوسیت ها در بافت چربی در بقیه بدن شروع می شود، تا تبدیل به ماکروفاژهای التهابی شوند که شکل بالغ مونوسیت ها هستند.

پرفسور کلیپ افزود: این نتایج نشان می دهد که رژیم غذایی پرچرب می تواند باعث ریمدلینگ سلول های چربی مغز استخوان شود که تعادل طبیعی مونوسیت ها را مختل می کند و متعاقباً می تواند منجر به روانه شدن مونوسیت های مهاجم Ly6Chigh به سراسر بدن شود.

محققان همچنین نشان دادند که بافت چربی سفید می‌تواند این تغییرات را در آزمایش‌ها با استفاده از نمونه‌های سلولی موش‌هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌کردند، تحریک کند. آنها همچنین دریافتند که بافت چربی قهوه‌ای، که در افراد لاغرتر فراوان‌تر است، می‌تواند باعث تغییر به سمت مونوسیت‌های غیر تهاجمیLy6Clow شود.

پرفسور کلیپ در پایان گفت: مطالعه ما نشان می‌دهد که چگونه رژیم‌ غذایی پرچرب باعث ایجاد یک آبشار التهابی در بدن می‌شود که مغز استخوان را درگیر می‌کند. تحقیقات بیشتری برای درک بیشتر این فرآیند و یافتن راه‌هایی برای جلوگیری یا معکوس کردن آن مورد نیاز است. همچنین مهم است که بدانیم آیا پاسخ‌دهنده ی اولیه چاقی در انسان نیز مغز استخوان است یا خیر. کسب اطلاعات بیشتر می‌تواند منجر به ابداع درمان های جدیدی برای درمان چاقی و پیشگیری از عوارض چاقی مانند دیابت شود.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/09/220920103425.htm